Posted on apr 10, 2018 in Tidigare

Samlingsutställning med Nisse Backman, Anders Hempel, Staffan Hult, Gunnar Jansson, Olle Nyrén, Owe Ryderberg, Gunnar Snidare, Göran Stille, Erland Törngren och Lasse Wilander.

Vernissage: Lördagen den 28 april 12-17

Övriga öppettider: Söndag- tisdag 12-18, onsdag 12-20

Anders Hempel

”Jag är 40-talist, uppvuxen i Bromma och numera söderbo och pensionär. Intresset för att måla tog fart på allvar för tretton år sedan, då jag var på kurs i landskapsmålning på folkhögskolan i Årjäng i Värmland. Började då måla i olja.

Mitt första minne av vackra blånande skogklädda berg i fjärran är från Dalarna. Då var jag kanske sju år och försökte senare måla bilden med berg i fjärran. Långt senare i livet efter Kyrkeruds folkhögskola, Årjäng, har jag fortsatt med målarvecka på folkhögskola varje sommar. Har flera terminer gått på Folkuniversitetets målarateljé-kurser, som gjorde det möjligt att måla med viss kontinuitet även under höst och vår.

Nu, sedan fem år, är jag med i gruppen Mariamålarna och har tillgång till vår fina ateljé och till inspirerande kamrater. Jag tycker om att arbeta i teman, vilket nu innebär att jag är inriktad på porträtt, men det är roligt att försöka med landskap och något mer abstrakt emellanåt också.”

 

Staffan Hult

”Måleriet är för mig spännande upptäcktsfärder, jag målar för att pröva, upptäcka och lära.

Färderna, med avstickare i olika tekniker, motiv och abstraktioner går långsamt och därför gläder jag mig åt att upptäckterna kommer att räcka så länge jag har lust att resa.

Samspelet mellan färger och nyanser är viktigt tillsammans med den litet förvrängda bilden.  Jag vill röra mig mot abstraktion och nonfigurativt måleri.”

 

Gunnar Jansson

Marina motiv – sjö, kust och hav från ost och västkust.  Olja.  Koloristiskt måleri.

även reproduktioner (giclé  fine art print )  med varierande motiv.

Numrerade och signerade.

 

Olle Nyrén

”Jag har målat från det jag var två år.  I början använde jag akvarell och efter 40 år har jag målat med oljefärg. Jag eftersträvar en impressionistisk stil och beundrar Gauguin och Vincent van Gogh.”

 

Owe Ryderberg

”Intresset för konst av olika slag har följt mig genom livet. När jag efter pensioneringen själv började måla det akvarellmåleriet som lockade mig mest och det har hållit i sig även om jag då och då målar med oljefärger. Mitt stora naturintresse har lett mig mot ett i huvudsak avbildande måleri.”

 

Gunnar Snidare    

Medlem i Målargruppen Maria, MåMa, sedan 2005, då också den grupp inom MåMa som så småningom blev DE TIO startade.

”Målarintresset och kunskaperna utvecklades efter pensioneringen genom bl.a. veckokurser i akvarellmåleri. I MåMa-ateljén blev jag inspirerad till att även måla i olja med dess möjligheter att måla över, att ändra lätt och att måla med kraftfulla färger.

För mig har det har blivit mest akvarellmåleri och jag fascineras av dess möjligheter att beskriva ljusförhållanden och att bilda mjuka ljus- och färgövergångar. Motiven blir oftast landskap.

På senare tid har jag prövat på att måla porträtt i akvarell efter fotografier från press. Jag har jobbat med att få rätt proportioner på motivet och märkt hur delar av en millimeter på t.ex. ögon eller läppar starkt kan påverka likheten och uttrycket och hur placeringen av skuggor formar ansiktet.”

 

Göran Stille

”Min förmåga att hantera min kreativa eld är ett komplicerat kapitel. Mitt analytiska huvud ger sig ofta in i leken och saboterar. Den delen av mig vill nog göra det den är van vid och har mångårig erfarenhet av. Behålla kontrollen. I lyckliga stunder sker mitt målande utan att mitt analytiska sinne hinner med. De stunderna är guld värda men de går fort över.

Ibland får jag hjälp av kompisarna. De säger åt mig på skarpen ’Sluta i denna stund! Ta bort penseln från duken!’ De målningar som jag fått mest positiv feedback på är de som gått fort att måla eller där kompisar sett till att avbryta mig. Ibland låter jag min kreativa låga brinna mer för ord. Men jag stöter på liknande frågeställningar i de sammanhangen.”

 

Erland Törngren

”Jag använder vattenlösliga oljefärger, penslar, palettknivar, plastkort, tvättsvamp, diskborste, såpa, torkdukar och hushållspapper för att bearbeta målningarna. Det här fungerar som en sorts framkallningsbad där bilden framträder bit för bit tills allting stämmer.”